PNP Bab 1 Sejarah Awal Negara #THROWBACK

ASSALAMUALAIKUM , pada hari ini saya ingin mengimbas kembali (FLASHBACK) mengenai bab 1 Sejarah Awal Negara .



Tugasan ini diberi secara berkumpulan yang terdapat tiga ahli . Saya memilih Kerajaan Selangor dalam tugasan tersebut . Terdapat beberapa isi penting di Kerajaan Selangor iaitu :

(A)  Pada bulan Mei 1745 Daeng Chelak merupakan salah seorang daripada Opu (gelaran bangsawan bugis lima bersaudara ) yang berpengaruh di Johor telah mangkat . Beliau meninggalkan dua       orang Putera Iaitu , Raja Haji dan Raja Lumu .


(B) Pada bulan Mei 1766 Raja Lumu ditabalkan menjadi Sultan Selangor dengan  gelaran Sultan Salahuddin Shah mendapat pengiktirafan daripada Sultan Mahmud .


(C) Daeng Marewah adalah saudara paling tua Bugis 5 bersaudara daripada Makassar , Sulawesi yang datang ke johor . Beliau dilantik sebagai Yang Dipertuan Muda Riau - Johor yang pertama (1722-1728) . Beliau mengambil gelaran Sultan Alauddin Riayat Shah Din Opu (gelaran bangsawan bugis lima bersaudara) setelah menjadi Yang Dipertuan Muda Riau 

(D) Selangor merupakan negeri taklukan pada abad ke - 15 . Apabila Melaka di jajah oleh Portugis , kesultanan Melaka berpindah ke Johor . Ini menjadikan Selangor berada di bawah taklukan Johor dan kekal sehingga abad ke -18


By : Abd Syukur

Comments

Popular posts from this blog

NOTA BAB 3 - SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA

NOTA BAB 5: KEMASYARAKATAN DAN PERPADUAN

NOTA BAB 1- SEJARAH AWAL NEGARA